tirsdag den 19. marts 2013

Ketose, vægttab og.. hvordan og hvorfor?

Ketolysekuren vil nok lyde meget bekendt for nogle, og slet ikke bekendt for andre.
Jeg stødte på denne kur, da jeg gennem mit tidligere vægttab erfarede ret hurtigt at min krop virkelig ikke trives med kulhydrater. Og slet ikke de hurtige af slagsen.
Egentligt kan man sige at Ketolysekuren er den kontrollerede udgave af Palæo. Hvor man i palæo nærmest må spise alt det grønt og frugt (med mindre man skal tabe sig) man vil, er det noget mere begrænset på Ketolysekuren.
Her betyder antal gram kulhydrat om dagen noget.
15 gram til kvinder og 20 gram til mænd.

Det lyder ikke af meget, og det er det ikke. Det er en udfordring, men en sund en af slagsen.

Pasta, nudler, alt form for brød, ris, kartofler og andre lignende hurtige kulhydrater er selvsagt forbudte. Disse fødevarer skal elimineres fra ens kost 100%.
Til gengæld bliver man lovet mere energi, velvære, bedre reguleret sultfornemmelse og fedtforbrænding i stedet for kulhydratforbrænding.

Jeg fik, hvad der blev mig lovet.

I 3 uger har jeg været på denne kur, og jeg er allerede hysterisk glad for den.
Jeg er aldrig sulten, jeg kan spise lækker mad, jeg har meget mere energi end før og jeg har det bedre i min krop end jeg har haft i mange år.

Hvad skal man så spise?
I grove træk dette.
Sundt fedt fra nødder, fisk, æg, avocado.
Godt med protein fra kød, fjerkræ, fisk, æg, bønner og linser, ost.
De gode kulhydrater fra salat og grønt af det der vokser over jorden. Der er en del kulhydrater i rodfrugter.

Man er temmelig uopfindsom i starten, fordi man skal lære at lave mad på en helt anden måde end man har fået at vide før. Og det er svært.
Må jeg pludseligt spise smør, fløde, bacon og oliven? Ja, det må du. Jeg råder dog til at man får det meste af sit fedt fra andre kilder også.
Man bliver også træt af bacon i længden.

And the million dollar question: Hvorfor?
Fordi vi pumper os selv med de kulhydrater hele tiden, og kroppen er faktisk i stand til at fungere uden dem.
Ketose er ikke en farlig tilstand, men den tvinger kroppen til at tære på fedtdepoterne og bruge dem som forbrænding i stedet for kulhydrater.
Og så fordi man bare får det bedre, taber sig overflødige kilo og ikke behøver rende og være sulten imens man tæller kalorier!

Det er nemlig slet ikke nødvendigt på ketolysekuren - man skal kun holde øje med kulhydraterne. Som man efter 4 ugers opstart kan begynde og skrue op for.

Denne blog er beregnet til at fungere som opskrifts- og inspirationsside for mig og ligesindede - og selvfølgelig nysgerrige sjæle.

Alle er velkomne!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar